Ljudberättelser och stillbildsfilmer

13 april, 2011

I en distanskurs som jag går vid Halmstad högskola ska jag göra en ljudberättelse och en stillbildsfilm. Smart som jag är 😉 har jag valt att slå ihop uppgifterna.

Är man kritisk kan man hävda att uppläsningen är stel och innehållet klyschigt, men är man på ”snälle-humör” kan man säga att det är en poetisk, om än inte så djupsinnig, betraktelse över hur det kan vara att arbeta som lärare …

Här kommer först ljudfilen, som jag laddat upp på blip.tv:  http://blip.tv/file/4998491

Det här att göra en ljudberättelse var en svår och tidsödande uppgift för mig. Jag är ovan vid att spela in ljud, har ingen vidare utrustning och bjuder med jämna mellanrum lyssnarna på ljudliga inandningar och luftpuffar. Dessutom har jag sällan kontroll över ljuden i min omgivning, här är skäller hunden och barnen pratar eller skriker, vilket gör det svårt att spela in bara de ljud jag vill spela in. Säkert har flera av mina elever en liknande situation hemma. Inte heller i skolan är tyst, särskilt inte när flera grupper jobbar samtidigt.

Från början hade jag tänkt att jag skulle spela in egna ljudeffekter, men min utrustning var lite för dålig, så det blev istället att jag letade gratis ljud på nätet.

När jag kommit in i arbetet och börjat få en mer tät ljudberättelse kände jag dock hur hela berättelsen lyfte. Den blev så mycket bättre, mer suggestiv och intressant.  (Allt är ju relativt, får jag väl tillägga om ni tycker att jag nu ger mig själv oförtjänt mycket beröm! 😉 Att jobba med ljud var alltså mer kreativt och givande än jag ursprungligen hade förväntat mig. Det här vill jag göra fler gånger!

Ljudfilen är inspelad och mixad i Audacity. Jag började med inläsningen (mitt manus ligger här: http://cwasteson.blogspot.com/2011/03/att-vara-larare.html) och lade sedan på ljudeffekterna och sist musiken.

De flesta av effektljuden hittade jag på SoundBible: ”Beach Waves” http://soundbible.com/338-Beach-Waves.html, ”Wind Blowing” http://soundbible.com/634-Wind-Blowing.html, ”Sniper Rifle”: http://soundbible.com/1788-Sniper-Rifle.html. Folksamlingen kommer från Ambient Sound Effects: ”Croud outside”  http://www.pacdv.com/sounds/ambience_sounds/crowd_outside_1.wav. Ljudeffekterna på hundskallen och SOS-signalen kommer från Wikimedia Commons:  http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sound-of-dog.ogg respektive http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/SOS.ogg.

Musiken kommer från Multimediabyrån och heter ”Barnvisa” (används i början respektive slutet) och ”Tidens skördar”:  http://www.multimedia.skolverket.se/upload/820/mp3/Barnvisa.mp3 och http://www.multimedia.skolverket.se/upload/832/mp3/Tidens_skordar.mp3. Barnen som spelar bläckblås är mina fantastiska söner och två av deras lika fantastiska kompisar och de spelar ”Bort allt vad oro gör” av Carl Michael Bellman.

Här kan du läsa mitt ljudmanus: http://cwasteson.blogspot.com/2011/04/ljudmanus-till-ljudberattelsen-att-vara.html

Jag har lagt filen på blip.tv: http://blip.tv/file/4998491 och så har jag prövat att lägga den på Aviarys Myna, men det verkar väl inte funka än tyvärr:

Att vara lärare.egg on Aviary.

Här på Chirbit verkar det fungera fint:

Check this out on Chirbit
*******************
Efter att ha gjort färdigt ljudfilen importerade jag den och några av mina fotografier till Moviemaker. Jag lade bilderna i en ordning som passade och fixade några övergångar och lite text. Först hade jag bara glidande övergångar där den ena bilden långsamt övergick i den andra och nästan alla bilderna fick inzoomningar, men det blev lite tjatigt, så jag ändrade och varierade övergångarna mer. Det blev inte jättesnyggt, men det blev i alla fall mindre enformigt.

Datorn blev lite trött emellanåt och la av (särskilt när jag skulle jobba med de överliggande texterna) och då blev jag också lite trött, men det gick till slut. Här kommer resultatet:


Kommentar kring uppgiften:

Det som tog mest tid och kraft var ljudet. Jag är ovan vid att spela in ljud, har ingen vidare utrustning och bjuder med jämna mellanrum lyssnarna på ljudliga inandningar och luftpuffar. Dessutom har jag sällan kontroll över ljuden i min omgivning. Här skäller hunden och barnen pratar eller skriker, vilket gör det svårt att spela in bara de ljud jag vill spela in. Säkert har flera av mina elever en liknande situation hemma. Inte heller i skolan är det tyst, särskilt inte när flera grupper jobbar samtidigt.

Från början hade jag tänkt att jag skulle spela in egna ljudeffekter, men min utrustning var lite för dålig. Istället plockade jag därför gratisljud från nätet.

Att testa nya redovisningsformer är nyttigt så klart. Först när jag gör egna uppriktiga försök blir det tydligt vilka svårigheter som finns i en uppgift.

För mig blev det särskilt tydligt hur svårt det är att läsa naturligt och avslappnat. Min målsättning är att det ska låta som om jag talar spontant, direkt ur hjärtat, och inte som om jag läser ur ett manus, men dit har jag inte nått. Kanske kan övning så småningom ge färdighet?

Och så måste man lära sig att bestämma sig för att en produkt är bra nog. Visst skulle jag kunna göra fler inspelningar och visst skulle jag kunna göra dem ännu bättre om jag övade mer. Visst skulle jag kunna mixa ljudet bättre och visst skulle jag ha kunnat göra snyggare övergångar mellan bilderna … Men även om jag hade lagt 10 timmar till skulle det ändå aldrig ha blivit perfekt. Den tiden att förfina produkten, göra det där lilla extra, har jag inte och oftast inte heller mina elever. Det gäller alltså att kunna avsluta och ibland lämna ifrån sig något, trots att man inte är helnöjd.

Jag är sugen på att ge mina elever i uppgift att göra liknande saker, men just nu tvekar jag lite. Även om det kan vara mindre jobb än att göra en spelfilm, tar det en hel del tid att göra dem, i alla fall om läraren och eleverna inte är så vana. Jag måste alltså komma på en uppgift som kretsar kring innehåll och färdigheter som är så centrala i kursen att det kan motivera tidsåtgången.

Hur gör du? Har du några tips?

Har du prövat att göra ljudberättelser med dina elever? Vad har de haft för innehåll? Vad har de haft för syfte?

Entry Filed under: funderingar,utbildning. Posted in  funderingar ,utbildning .




Jag heter Charlotta Wasteson och är gymnasielärare i svenska och historia. Här skriver jag bland annat om böcker, artiklar och pedagogiska frågor i min vardag. Ge gärna tips eller skriv en kommentar!

Creative Commons licens


Creative Commons License
Jag gillar Creative Commons. Du får därför gärna använda mitt material. (Det är bara att kopiera, ange källa och länka till materialet.) För mer info klicka här!

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Mina bilder på Flickr:

Student-program 2017 Österlengymnasiet

Student 2017

Student 2017 Simrishamn

More Photos

Meta

Taggar