Svenssons bildning på Internet

27 augusti, 2010

Nyss läste jag ett intressant inlägg  av Ingemar Svensson på Tankesmedjan OmBildning ”Vad är bildning och vad har bildning med Internet att göra?” publicerad på nättidningen re:flex.

Med begreppet ”bildning” och Bernt Gustavssons bok ”Kunskapsfilosofi” som utgångspunkt beskriver Ingemar Svensson sin framtidsvision för skolan och (det livslånga) lärandet:

”det huvudsakliga lärandet kommer att ha genomgått en i grunden revolutionär förändring där det formella och det ickeformella lärandet kommer att kombineras med ett allt mer dominerande informellt nätbaserat lärande där vi inte längre anmäler oss till några organiserade kurser eller studiecirklar, där vi i stället med hjälp av vår personliga lärmiljö på nätet och med hjälp av vårt/våra personliga lärnätverk eller lärgemenskaper på nätet helt och hållet själva kan styra vad vi vill lära, hur vi vill lära och tillsammans med vem eller vilka vi vill lära. Kunskapen finns inte längre i lärarens huvud eller ens i den lilla studiecirkelns gemensamma erfarenhet och nyfikna strävan. Kunskapen finns i ett digitalt kaos, i nätets synbara oändlighet, spridd som delar att hitta och kombinera, i alla de nätverk du har eller skaffar dig tillgång till, i alla de databaser och sökverktyg du har eller skaffar dig tillgång till, hos alla de människor där ute som du kan möta och lära av och tillsammans med, i forum, i bloggar, i communities, i sociala media, genom Skype, MSN…you name it.”

Svensson fortsätter: ”Spekulerar jag och bygger framtidsfantasier? Glöm det. Allt detta är redan här Tror du mig inte, gå då och fråga närmaste tonåring!”

Min erfarenhet är dock att de flesta tonåringar är duktiga på att använda datorer men inte på använda dem till kunskapande. De (och de flesta av deras lärare) har alltså en lång väg att gå innan de kan uppnå Svenssons vision.

Svensson skriver också: ”Vem kommer att vara vinnare i detta framtida lärlandskap?”

Det är en intressant fråga. Jag är dock oroad över vilka som blir förlorarna, för det är en tuff utmaning som ungdomarna ställs inför.

Jag har smakat lite på den framtid som Svensson målar upp och jag trivs som fisken i vattnet, men så har jag också massor av studieerfarenhet och massor av motivation. Hur går det med dem som saknar båda delarna?

Kanske har den personlige coachen/läraren inte spelat ut sin roll?!

Entry Filed under: funderingar,Internet,utbildning. Posted in  funderingar ,Internet ,utbildning .




Jag heter Charlotta Wasteson och är gymnasielärare i svenska och historia. Här skriver jag bland annat om böcker, artiklar och pedagogiska frågor i min vardag. Ge gärna tips eller skriv en kommentar!

Creative Commons licens


Creative Commons License
Jag gillar Creative Commons. Du får därför gärna använda mitt material. (Det är bara att kopiera, ange källa och länka till materialet.) För mer info klicka här!

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Mina bilder på Flickr:

Student-program 2017 Österlengymnasiet

Student 2017

Student 2017 Simrishamn

More Photos

Meta

Taggar