Mobilen i undervisningen

15 augusti, 2010

När kan man ha nytta av mobiltelefoner i undervisningen? Vid enkla uträkningar med miniräknarfunktionen, när man vill göra enkla sökningar på Wikipedia eller NE, vid fotografering, filmning, kanske stavningskontroll, eller vad tycker du att den är bäst till?

Mobilen är bra för att den är just mobil – det vill säga lätt att ta med sig överallt – och för att den, trots sin litenhet, har många någorlunda välfungerande funktioner. Men ska man filma med hög kvalitet är oftast en filmkamera bättre, ska man fotografera är oftast en systemkamera bättre, ska man läsa och skriva texter är oftast en bok eller en dator bättre, ska man söka information på nätet är en dator bättre …

Just nu hör och läser jag ofta åsikter om att mobilen ska revolutionera skolan. Men mobiler i undervisningen får inte bli kejsarens nya kläder. Vår användning måste vara väl genomtänkt! Skoluppgifterna blir inte automatiskt roliga och intressanta för att vi genomför dem med hjälp av elevernas mobiler. Uppgifterna måste vara lärorika, utmanande och stimulerande i sig.

Mitt förslag är att vi ska använda mobilen när vi är behov av ett smidigt och mobilt verktyg, men att vi ska använda mer specialiserade verktyg när uppgifterna är mer avancerade. Jag är dock nyfiken och hoppas få se fler undersökningar som visar vad kan man använda mobilerna till som gör att eleverna verkligen lär sig bättre och effektivare.

När tycker du att mobilen är bättre än andra (ofta mer specialiserade) verktyg?

Entry Filed under: forskning,funderingar. Posted in  forskning ,funderingar .



2 Comments

  •    eric  |  augusti 16th, 2010 at 7:58     

    jag vet inte om jag vill att mobiler ska användas i klassrummet direkt, men jag tycker vi kan lära oss mycket indirekt av mobiler, som har att göra med hur världen fungerar idag. att alltid vara tillgänglig, att alltid har internet tillgängligt osv. sen tänker jag att man skulle kunna använda sig av tankesättet bakom mobiltelefoner i undervisningen, exempelvis att använda antalet tecken som ryms i ett sms för att svara på en fråga i ett prov. kort och koncist.

  •    cwaste  |  augusti 26th, 2010 at 19:25     

    Mmmm … Vad mobilerna och vår tendens att alltid vara uppkopplade gör med oss människor är en intressant fråga. Jag är lite tveksam till om vi blir smartare, även om vi i och för sig får mycket mer stimulans (vilket kan vara distraherande men också inspirerande) i dag.

    Du skrev om sms och det är tänkvärt. Jag har kollegor som använder twitter när eleverna ska ge varandra respons på muntliga framträdanden, men jag har själv känt viss tveksamhet. Kan man twittra och samtidigt lyssna aktivt? Hur känns det att tala inför twittrande kurskamrater? (Kanske är det bra träning inför den stundande verkligheten där man riskerar få kollegor som läser sin epost och kollar FB under mötena?)


Jag heter Charlotta Wasteson och är gymnasielärare i svenska och historia. Här skriver jag bland annat om böcker, artiklar och pedagogiska frågor i min vardag. Ge gärna tips eller skriv en kommentar!

Creative Commons licens


Creative Commons License
Jag gillar Creative Commons. Du får därför gärna använda mitt material. (Det är bara att kopiera, ange källa och länka till materialet.) För mer info klicka här!

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Mina bilder på Flickr:

Student-program 2017 Österlengymnasiet

Student 2017

Student 2017 Simrishamn

More Photos

Meta

Taggar