Integritet på Internet

18 juli, 2010

Jag tycker att det är bra om eleverna har tillgång till Wikipedia, Flickr, Facebook och Bilddagboken etc även från skolans datorer. De behöver träna sig att använda källkritik såväl när de läser kompisarnas inlägg på Facebook som artiklarna på Wikipedia, och vi kan i skolan ha bra diskussioner kring hur man kan använda dessa verktyg och vad man kan och bör tänka på när man läser, tittar på andras bilder, skriver och lägger ut egna bilder.

Jag tycker att det är en lagom självcensur att tänka att det man skriver och lägger ut, ska kunna ses av alla, det vill säga av såväl chefen och kollegorna, som ens föräldrar och eventuella barn … Även om man sedan väljer att inte göra materialet så öppet, tycker jag att detta är en bra riktlinje. Vem vet säkert vart ens mer privata bilder och statusuppdateringar kan ta vägen om man lägger dem på Internet?

Generellt uppmuntrar jag mina elever att låta sina texter och bilder vara öppna för alla att se på Internet. Samtidigt råder jag dem alltså att inte lägga upp saker som de tycker är pinsamma för dem själva eller deras kompisar eller som de misstänker skulle kunna missförstås av utomstående.

I häftet Ungas integritet på nätet. En guide för föräldrar, pedagoger och andra viktiga vuxna av Johnny Lindqvist och Ewa Thorslund får man bland annat tips kring vad man ska tänka på när man lämnar ut material om sig själv på nätet (Lindqvist & Thorslund 2009, s 17-22). Där finns också mycket bra övningar och diskussionsmaterial med konkreta exempel på trovärdiga situationer och problem som kan uppstå (Lindqvist & Thorslund 2009, s 57-66).

Detta häfte är mycket bra att utgå ifrån för oss som jobbar i skolan!

Vill du läsa häftet?

Lindqvist, Johnny och Thorslund, Ewa (2009), Ungas integritet på nätet. En guide för föräldrar, pedagoger och andra viktiga vuxna, .SE:s Internetguide, nr 5, Stockholm: Stiftelsen för Internetinfrastruktur. Hela häftet kan laddas ner som en pdf här:

http://www.medieradet.se/upload/Broschyrer_PDF/Ungas_integritet.pdf

Entry Filed under: bokpresentation,funderingar,Internet,utbildning. Posted in  bokpresentation ,funderingar ,Internet ,utbildning Taggar: , .



2 Comments

  •    eric  |  juli 24th, 2010 at 10:54     

    i min inlämningsuppg. skrev jag ungefär att ”det finns en distinktion mellan att vara personlig och att vara privat, som kan synas trivial men ändå är viktig att ha i åtanke. den personliga prägeln i exempelvis en blogg är ofta väldigt trevligt, men att oreflekterat lämna ut uppgifter om det privata kan i värsta fall leda till hemska saker.” jag vet inte om det är vad du menar när du säger att dina elever inte ska lämna ut ”pinsamma saker” men jag tror vi är på samma spår du och jag. ett bra inlägg!

  •    cwaste  |  juli 24th, 2010 at 12:27     

    Bra fråga! Med pinsamma saker menar jag till exempel fula och/eller elaka bilder och texter. Inom ett litet och slutet sällskap kanske de inte uppfattas som pinsamma, utan bara skojiga (man känner varandra väl och förstår att det är fråga om skämt), men utanför det lilla slutna sammanhanget kan bilderna bli pinsamma och i värsta fall, som du skriver till och med farliga och leda till sex-”erbjudanden”, hot och/eller bråk.


Jag heter Charlotta Wasteson och är gymnasielärare i svenska och historia. Här skriver jag bland annat om böcker, artiklar och pedagogiska frågor i min vardag. Ge gärna tips eller skriv en kommentar!

Creative Commons licens


Creative Commons License
Jag gillar Creative Commons. Du får därför gärna använda mitt material. (Det är bara att kopiera, ange källa och länka till materialet.) För mer info klicka här!

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Mina bilder på Flickr:

Student 2017

Student 2017 Simrishamn

Student 2017 Simrishamn

More Photos

Meta

Taggar