Bild: hämta och hantera

21 maj, 2010

Jag håller på mycket med foton och bilder just nu och därför tänkte jag nu göra PIM:s fortbildning om ”Bild”. I kursbeskrivningen står det att jag kommer att lära mig att:

♦ Föra över bilder från digitalkameran
♦ Redigera bilder i Photofiltre
♦ Ladda hem bilder från Internet
♦ Använda olika bildformat och filter
♦ Göra skärmdumpar och CD-omslag

Det låter användbart. Då kör vi!

Första delen heter ”Hämta och hantera”. Jag läser om hur man kan ”Hämta från kameran” på en mängd olika sätt och tänker att instruktionen är grundläggande och bra att hänvisa till om man (mot förmodan?) skulle träffa någon som fortfarande inte vet hur man för över sina bilder till datorn. Dessutom finns här några bra tips, till exempel att man ska välja alternativet ”Kopiera till mapp” eller ”Flytta till mapp” (om man inte tycker att det kan vara bra att ha en säkerhetskopia på kameran medan man jobbar med bilderna).

Jag gillar avsnittet ”Om PhotoFiltre”. Jag är inte så van användare av bildredigeringprogram, så här har jag mycket att lära. Genom instruktionsfilmen får jag bl a veta att PhotoFiltre har kraftfulla bildredigeringsfunktioner och att man kan ändra format och storlek på flera bilder samtidigt. Det låter lovande, tycker jag.

Och så gillar jag att Antonio Da Cruz, som har utvecklat PhotoFiltre, låter programmet vara gratis för användning i utbildningssyfte och privatändamål. Tack!

I avsnittet ”Hantera i PhotoFiltre” lär jag mig de mest grundläggande funktionerna i verktyget: hur jag hittar mina bilder, bläddrar mellan dem och flyttar om. Jag lär mig också hur jag kan anpassa bildstorleken efter datorskärmen. I ”Fixa till ett foto” och den mycket bra instruktionsfilmen lär jag mig hur ikonerna ser ut för om jag vill rotera  eller spegelvända bilder. Jag får också hjälp med hur jag ska göra för att justera en sned horisont – på just den här punkten verkar inte programmet vara så smart, för jag måste själv välja ett gradtal och testa mig fram tills bilden blir tillfredsställande rak. Jag läser också något som jag inte redan visste och som är mycket viktigt (för alla bildredigeringsprogram tror jag):

”Justeringar förändrar informationen i bilden. Prova genom att klicka flera gånger i rad på ökad intensitet och sedan lika många gånger på minskad intensitet. Du kommer aldrig tillbaka till bildens ursprungliga utseende. Därför är det viktigt att komma ihåg att om du ångrar en justering ska du välja Redigera – Ångra, inte försöka kompensera med motsatt justering.”

Jag har ofta kompenserat genom att dra ner/minska på symbolen igen (istället för att ångra) när jag använt Photoshop. Det ska jag sluta med!

Jag läser om hur jag kan ändra kontrasten, intensiteten och färgmättnaden i bilden. Jag lär mig också en ny term:

”Gammakorrigering – ökar eller minskar ljusstyrkan samtidigt som kontrasten i viss mån behålls.”

Jag läser om hur jag lätt kan justera bildernas storlek. Detta är ett viktigt avsnitt för mig, för jag är inte så bra på det än. Detta läser jag särskilt noga:

”Om vill du kunna visa en bild på hela skärmen med god kvalité, så behöver bilden inte vara större än 1024×768 pixlar. Värdet 800×600 fungerar också för det mesta. Om bilden ska skickas med e-post eller läggas ut på en webbsida bör du göra den ännu mindre. Prova till exempel att göra den 500 pixlar på största ledden.

Ändrar du bredden, ändrar sig höjden automatiskt om rutan Behåll bildens proportioner är ikryssad. Tar du bort krysset kan du ändra bara bredd eller höjd och förändra bildens proportioner.”

Det visar sig att det finns två sätt att öka skärpan i en bild. Jag kan antingen hitta en funktion för skärpa i filterfältet eller välja att använda Filter – Skärpa – Kantskärpa i menyraden. I instruktionen står det dock att man inte kan göra gradvisa förändringar och att det därför finns en risk att bilden upplevs som alltför hård. PIm rekommenderar att man sparar den redigerade bilden med ett nytt namn, så att man inte skriver över orginalet. Orginalet kan ju behövas vid ett annat tillfälle. PIM skriver också en rekommendation vad gäller vilken bildkvalitet/upplösning man ska välja:

”Ett värde runt 90 fungerar bra i PhotoFiltre. Då får du en bra bild, men håller nere filstorleken något. ”

Jag lär mig att jag inte ska klicka på ”spara” ofta, för att varje gång jag sparar så komprimeras bilden något. Gör man det flera gånger, så kan alltså bilden blir synbart försämrad.

I avsnittet ”Röda ögon” får jag lära mig två sätt att manuellt ta bort röda ögon på blixtbilder: man kan antingen göra det röda området ”svartvitt” med verktyget ”gråskala” eller så kan man med en mjuk pensel måla över det röda med svart eller mörkgrått och gärna avsluta med att lägga till en högdager med en liten pensel med vit färg.

I PhotoFiltre kan man bestämma hur stor ens bild ska bli på papperet. Genom att dra i ett litet reglage för skala så kan man se hur bilden förändras i relation till papperet. Siffran under skalan anger relativ upplösning. Om den kommer under 200 dpi kan utskriften att se grynig ut.

Sammantaget intryck: PhotoFiltre är gratis att använda i skolan och privat och verkar mycket användarvänligt. Jag tror att jag kommer att ha stor nytta av det!

Under rubriken ”En ocean av bilder” kan man läsa om fyra Creative Commonsvillkor som både vi lärare och våra elever har stor nytta av att känna till:

”Attribution / Erkännande – du ska ange vem som skapat verket (till exempel tagit fotot).
Noncommercial / Ickekommersiell – du får inte använda materialet i kommersiella sammanhang.
No Derivate Works / Inga bearbetningar – du får bara använda materialet så som det är. Du får inte förändra det.
Share Alike / Dela lika – det du skapar med hjälp av materialet ska du dela med dig av på lika villkor.”

”Attribution” gäller alltid, men dessutom tillkommer ofta ytterligare regler (se ovan) för hur man får använda CC-bilder. Jag läser om hur jag kan spara bilder som jag hittar på nätet och får beskrivningar av och länkar till flera olika bildarkiv. Av de som nämns kände jag tidigare bara till:

Multimediabyråns bildarkiv, som är den största svenska bildbasen för undervisningsändamål, och Flickr, som har massor (!) av bilder och som använder CreativeCommons-märkning.

Följande bildbanker var nya för mig:

Pics4Learning – En stor amerikansk bas med bilder för undervisningsändamål. Eftersom bilderna samlats i under mer än tio år är det ganska stor skillnad på kvalitén. En del bilder är mycket små, andra större.

FotoFinnaren – En växande svensk bildbas med väl genomtänkta kategorier. Här hittar du till exempel kategorier som verb, påsk, leksaker, musikinstrument och ett rejält utbud av svenska svampar. Det är fritt fram att använda bilderna för alla typer av skol- och undervisningsändamål.

DK Clip Art – Förlaget Dorling Kindersley Limited bjuder på ett urval bilder ur sina faktaböcker för barn. Avsedda för skolbruk och privat bruk.

The NOAA Photo Library – The National Oceanic and Atmospheric Administration, USA, har bland annat bilder från korallrev, arktiska djur, väderfenomen med mera. Får användas fritt om man talar om var de kommer ifrån.

Public Domain Photo Library – Från Environmental Education Station. Tema miljö, får användas fritt i undervisningen.

Art Images for College Teaching – Bilder av konstverk, fria att använda i undervisningen.

morgueFile – många fantastiska bilder donerade av en mängd personer. Enligt webbplatsens generella villkor är det inga inskränkningar i hur bilderna får användas, men i många fall har bildskaparna själva lagt in en rad om att de till exempel vill få ett e-brev om bilden används.

ARKive – Presenterar sig som en Noaks ark för Interneteran. Ett helt fantastiskt utbud av bilder och filmer på mängder av djur. Får laddas hem och användas i undervisningen, men inte spridas utanför den egna skolan. Det är alltså till exempel inte tillåtet att använda materialet på en skolwebbplats.

iStockPhoto – Här är det inte gratis att ladda hem, utan varje bild kostar från en amerikansk dollar och uppåt. Det roliga är att webbplatsen förmedlar bilder från bland annat flera mycket duktiga unga fotografer.

Något som jag saknar i avsnittet ”En ocean av bilder” är tips på hur man ska få ordning på sin egen ocean av bilder. 😉

I avsnittet om ”Multimediabyrån” fick jag veta att jag inte bara kan hitta vanliga bilder där (och musik och så vidare, men det tar vi en annan gång), utan även faktablad med grafik och till och med animationer (minifilmer) av till exempel blodomloppet. Bra!

I avsnittet om ”Skanner” fick jag inspiration att skanna även tredimensionella saker och så lärde jag mig vilken typ av skanner som jag vill ha:

”En del skannrar levereras med ett så kallat OCR-program. OCR står för Optical Character Recognition och är ett program som kan känna igen och tolka bokstavsformer i en bild av en text. Med ett OCR-program kan du alltså skanna in texter och sedan redigera dem i ett ordbehandlingsprogram.”

Det låter bra!

I avsnittet om ”Skärmdumpar” lärde jag mig hur jag gör om jag vill spara hela skärmbilden respektive om jag vill begränsa mig till det fönster som jag aktivt: Vill jag ha hela skärmbilden trycker jag på Print Scrn och vill jag bara spara det fönster som jag har aktivt nu så ska jag trycka Alt + Print Scrn. Sedan klistrar jag in bilden i ett bildredigeringsprogram som till exempel PhotoFiltre eller Paint och sparar den. Det låter enkelt!

En avslutande ”Övning” gå ut på följande att man ska kontrollera att man kan:

  • Hämta bilder från Internet
  • Rotera, beskära och ändra storlek på bilder
  • Bearbeta och justera ett foto
  • Skriva ut med god kvalité

Det är saker som jag ofta gör och därför tror mig kunna, men för säkerhet skull prövar jag att ladda ner övningsbilden och redigera den lite i PhotoFiltre.

Fint då är jag klar med ”Hämta och hantera”-avsnittet i ”Bild”-delen. 🙂 Nästa avsnitt handlar om att ”Rita och förändra”.

Entry Filed under: funderingar,PIM,utbildning. Posted in  funderingar ,PIM ,utbildning Taggar: , , , , .



2 Comments

  •    eric  |  juni 1st, 2010 at 21:36     

    vilket gediget arbete du lagt ner! ska bli spännande att se hur du klarar nästa del.

  •    cwaste  |  juni 1st, 2010 at 21:56     

    Tack för uppmuntran! Ja, phu! 🙂 Nu laddar jag …


Jag heter Charlotta Wasteson och är gymnasielärare i svenska och historia. Här skriver jag bland annat om böcker, artiklar och pedagogiska frågor i min vardag. Ge gärna tips eller skriv en kommentar!

Creative Commons licens


Creative Commons License
Jag gillar Creative Commons. Du får därför gärna använda mitt material. (Det är bara att kopiera, ange källa och länka till materialet.) För mer info klicka här!

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Mina bilder på Flickr:

Student-program 2017 Österlengymnasiet

Student 2017

Student 2017 Simrishamn

More Photos

Meta

Taggar