Klokt skrivet om arbetstiden

15 april, 2010

Läste för några dagar sedan ett intressant inlägg skrivet av Anders Erenius om lärares arbetstid: Mycket på gång i skolvärlden från Anders Erenius tycker till om IT i skolvardagen. Jag känner precis igen det som Erenius beskriver:

”En representant för Sveriges kommuner och landsting (SKL) stod på allvar och argumenterade för att lärarna måste effektivisera till exempel planerandet och förberedandet av lektioner.”

Lärare får med jämna mellanrum höra att de kan lägga mindre tid på förberedelser och efterarbete av lektioner. Detta tror jag att inte man säger för att man vill höja kvaliteten i skolan, utan därför att man vill öka kvantiteten, d.v.s. spara pengar. Man vill att lärare ska ansvara för fler kurser och fler elever. Samtidigt har lärarkåren fått en mängd nya uppgifter, utan att andra arbetsuppgifter minskat i motsvarande grad. Erenius skriver:
”För mig framstår det som höjden av okunnighet. Det visar en syn på kunskap som är hissnande naiv. Som om jag på fullt allvar skulle gå in och ställa mig inför en klass och säga Pelle kan väldigt mycket om det ämnet vi nu skall diskutera så han har läst på om den senaste utvecklingen av ämnet i fråga och har gjort en planering. Jag har ju inte själv inhämtat några kunskaper i ämnet så ja vi följer väl hans planering.”

Visst kan Pelle vara en mycket kompetent elev, men man kan inte lägga hela ansvaret för kurserna på honom eller på elever generellt.
Riktigt så illa ser det nog sällan ut i verkligheten. Många lärare sitter nämligen och jobbar på nätterna och helgerna för att hinna. Därför ordnar det sig oftast ändå. I alla fall för eleverna och för skolledningen.
Erenius har rätt i att det är svårt att effektivisera planering och förberedning.  Det låter som om man tänker sig något slags ”löpande-band”-princip. Hur ska lärare då kunna individanpassa sin undervisning? Hur ska lärare kunna göra eleverna delaktiga i planeringen och hur ska lärare kunna ta hänsyn till sina elevers önskemål och synpunkter på de olika kurserna?
Dessutom är det, precis som Erenius skriver, omöjligt att rationalisera bort lärarens eget lärande. För att en lärare ska kunna vägleda sina elever inom ett område måste han eller hon själv sätta sig in i området. Detta tar tid och måste få ta tid.
”Varje individ måste erövra sin egen kunskap. Det gäller inte bara för barn utan även för vuxna. Ja till och med för lärare. Jag kan inte låna någon annans hjärna så jag måste faktiskt ha gjort de kunskaperna till mina.
Annars så är det ju en kul idé. Kanske kan eleverna få göra likadant. ”Lessen majjen men jag svarar inte på frågor i historia den här veckan. Vi har effektiviserat inlärningen och Kalle är bättre på historia så han gör våra prov den här veckan”. Snacka om att vi kommer att kunna effektivisera och höja betygssnittet!”

Entry Filed under: funderingar,utbildning. Posted in  funderingar ,utbildning Taggar: , , .



2 Comments

  •    Anders Erenius  |  april 15th, 2010 at 18:48     

    Tackar!
    Vad kul att du kände att mina reflektioner kunde ge även dig något. Då är vi i alla fall två 😉
    Jag bockar och bugar och känner mig lite generad över berömmet.
    Vi hörs och syns säkert någon gång.
    MVH Anders

  •    cwaste  |  april 15th, 2010 at 21:34     

    Hoppas det! 🙂


Jag heter Charlotta Wasteson och är gymnasielärare i svenska och historia. Här skriver jag bland annat om böcker, artiklar och pedagogiska frågor i min vardag. Ge gärna tips eller skriv en kommentar!

Creative Commons licens


Creative Commons License
Jag gillar Creative Commons. Du får därför gärna använda mitt material. (Det är bara att kopiera, ange källa och länka till materialet.) För mer info klicka här!

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Mina bilder på Flickr:

Student-program 2017 Österlengymnasiet

Student 2017

Student 2017 Simrishamn

More Photos

Meta

Taggar