Lärare behöver även djupa ämneskunskaper

10 mars, 2010

Väldigt ofta läser jag texter i vilka skoldebattörer risar Jan Björklunds arbete. Detta inlägg är ett försök till nyansering av debatten.

Elever behöver även arbetsro
Jag tror att pendeln har slagit mellan ytterligheter: brist på arbetsro i skolan har skapat starka krav på bättre ordning (och studiero). Jag tycker att det är bra att Björklund har försökt göra något åt detta. Ja, jag förstår att jag sticker ut hakan nu. 😉 Jag gillar också att man nu åter får uttrycka vikten av ämneskunskaper.

Samtidigt är det bra att debatten nyanseras. Pendeln bör inte tillåtas svänga över för långt åt någondera håll. Hur ska vi både kunna skapa en kreativ och dynamisk miljö för våra elever och hjälpa dem att bli mer kunniga och tro på sina förmågor? Hjälpa dem att uppnå förmågor och kunskaper som de är stolta över, som gör att de känner att de är kompetenta, att de har något bidra med … Jag tror att en del av lösningen är att tillsammans med eleverna skapa arbetsro så att de kan koncentrera sig och klarar bearbeta, tolka, reflektera … Jag tror att man behöver ge eleverna tid att träna, träna och åter träna och jag tror att eleverna behöver ledare  som har djupa ämneskunskaper och därmed kan inspirera och stötta … för att de ska kunna nå ända fram.

Lärare behöver även djupa ämneskunskaper
Det räcker alltså inte att som lärare vara trevlig att snacka med. Man måste ha ett intressant och relevant innehåll också. Jag läste ett intressant inlägg på detta tema i Sydsvenska Dagbladet 24/2 2010. Inlägget var skrivet av Merete Mazarella och hade rubriken ”Läkare med gränser. Kommunikationsproblem banar väg för kvacksalvare” (Tyvärr går inlägget, som publicerades på Kultursidan, inte att hitta på tidningens nätupplaga.) Mazzarellas inlägg handlar om vår syn på vilka kunskaper och kompetenser vi anser är viktiga. Detta är intressant ur perspektivet att en del skoldebattörer verkar tycka att det är ok att man kvacksalvar som lärare. Men tycker de att det är ok när man gör det som läkare? Mazzarella skriver bl a att hon hört en av lärarna säga till sina läkarstudenter, när de var nästan färdiga med sina medicinstudier: ”Det viktigaste är att ni är bra på kommunikation så klarar det sig nog med resten.” Det handlar återigen om pendeln tycker jag. Ytterligheterna. Vi behöver såväl lärare som läkare som både är bra på att kommunicera och som har djupa  ämneskunskaper. Utöver detta behöver vi tid att träna och arbetsro. Målet står klart. Men hur ser vägen dit ut?

Entry Filed under: funderingar,utbildning. Posted in  funderingar ,utbildning Taggar: , , , , , .




Jag heter Charlotta Wasteson och är gymnasielärare i svenska och historia. Här skriver jag bland annat om böcker, artiklar och pedagogiska frågor i min vardag. Ge gärna tips eller skriv en kommentar!

Creative Commons licens


Creative Commons License
Jag gillar Creative Commons. Du får därför gärna använda mitt material. (Det är bara att kopiera, ange källa och länka till materialet.) För mer info klicka här!

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Mina bilder på Flickr:

Student-program 2017 Österlengymnasiet

Student 2017

Student 2017 Simrishamn

More Photos

Meta

Taggar