Podsändning med WordPress

30 januari, 2010

Vill du och dina elever kontinuerligt lägga upp nytt material och kombinera olika typer av medier, i form av såväl text som ljud och bild? Då är bloggen ett utmärkt verktyg för er.

Här kommer mina argument till varför du ska pröva att blogga i till exempel WordPress med dina elever:

Populärt
Wordpress är ett gratis bloggverktyg som används mycket. Enligt Alfred Ruth och Lennart Bonnevier (Skapa en webbplats med WordPress, 2009) är WordPress ett av nätets populäraste verktyg. Det är därför bra att lära sig använda det.

Enkelt att använda
Att installera WordPress och Powerpress och koppla dem till ett ftp-program och en server eller ett webb-hotell är en komplicerad process för vanliga datoranvändare, men när det är avklarat är bloggverktyget enkelt att hantera. Det har en WYSIWYG-editor, vilket står för What You See Is What You Get. Det innebär att du normalt sett slipper se den HTML-kod som formaterar texten. Istället jobbar du med ett verktyg som liknar ordbehandlings- och e-postprogram. Precis som i ordbehandlingsprogram kan du lätt redigera, uppdatera och lägga ut nytt material.

Snyggt
Med enkla medel och snabbt förvärvade kunskaper kan du skapa en snygg och användbar blogg som ser professionell ut. Det finns mängder av färdiga mallar att välja mellan och vill du lägga ner lite mer tid, finns det stora möjligheter att anpassa sidorna efter egna önskemål. Visst är det roligt när det blir snyggt!

Bra support
Många av funktionerna kan man lära sig genom att testa sig fram. Man kan dock behöva viss handledning, när man vill lära sig utnyttja de mer avancerade funktionerna och få ut så mycket som möjligt av verktyget. Eftersom WordPress används av så många är det lätt att få hjälp. WordPress har mängder av support på nätet och på till exempel .SE kan man hitta en ingående handledning (78 sidor) för hur man kan använda verktyget.

Flexibelt
Du kan skapa såväl statiska webbplatser som mer traditionella bloggar. Statiska sidor passar bäst i samband med att du ska redovisa ett genomarbetat innehåll som inte snabbt blir inaktuellt. Bloggdelen kan i ett sådant arbete bli en del i menyn och användas för ”nyheter” eller diskussioner. Du kan alltså själv bestämma utseendet och strukturen på din blogg. Låt innehållet styra dig!

Mångsidigt
Du kan kombinera text med bild, ljud och film. Du kan använda dig av hyperlänkar som leder dig och dina besökare på bloggen vidare till andra närliggande material som du eller någon annan har lagt upp. På så vis blir det enkelt att samarbeta med andra bloggar och webbplatser.

Passar för samarbete
Bloggar lämpar sig utmärkt för tips och diskussioner. Elever och lärare kan på ett smidigt sätt dela med sig av kunskaper och reflektioner. Eftersom man kan vara flera som är administratörer, redaktörer, författare och medarbetare är det dessutom lätt att göra en blogg tillsammans. Det innebär att bloggen är ett utmärkt verktyg för samarbetslärande.

Lagring
Du kan samla ditt material, sortera det i kategorier och göra det sökbart med hjälp av etiketter. Med hjälp av en plugin som till exempel Powerpress kan du ladda upp ljud-, bild- och filmfiler direkt till ditt mediabibliotek på bloggen.

Distribution
Vi har i flera års tid vant oss vid att läsa på andras webbplatser och en del av oss har även skapat egna sidor på nätet. Det nya, som underlättar vårt arbete, är att distributionen av materialet har blivit mycket enklare. Med hjälp av en plugin kan du skapa en RSS-feed. Denna kan du och dina läsare använda för att se när det läggs upp nya inlägg och kommentarer på en eller flera bloggar. På så vis kan du och dina läsare hålla er uppdaterade.

Synlighet och besöksstatistik
Bloggen har många olika inställningsmöjligheter. Du kan till exempel själv styra över vilka som ska kunna se dina inlägg. Om det du lägger upp endast är av intresse för ett fåtal människor kan du lägga dem som ”subscribers” och då är det bara dem som kan läsa din blogg. Om du vill nå många läsare kan du göra din blogg och dina inlägg sökbara på Google och andra söktjänster. Du kan också styra över vilka sidor och inlägg som läsarna kan skriva kommentarer på och om du vill godkänna kommentarerna innan de syns på din blogg. Det finns också en del knep, som du kan lära dig för att öka besökarna på din sida och du kan med hjälp av till exempel Google Analytics ta reda på hur många besökare du har haft och när de besökt din sida.

Kreativt
Sammanfattningsvis innebär bloggandet en kombination av möjligheter. Genom att distributionen underlättats kan du nå en publik och det är för de flesta av oss roligare att göra något som andra kan ta del av, än att sitta ensam hemma i sin kammare och skriva för skrivbordslådan. Att du kan interagera med andra genom att lägga länkar, samarbeta kring bloggar och skriva kommentarer på andras inlägg gör det extra spännande. Verktygets mångsidighet och flexibilitet, gör att bloggandet kan vara mycket kreativt. När det är roligt vill många av oss lägga vår själ i arbetet.

Relaterande artikel:
Bloggen i skolan: http://cwasteson.skolbloggen.se/2010/01/30/bloggen-i-skolan/

Vill du läsa mer?
Ruth, Alfred. Skapa en webbplats med WordPress. En guide om hur man använder publiceringsverktyget WordPress. .SE:s Internetguide, nr 9.
Richardson, Will. Blogs, wikis, podcasts, and Other Powerful Web Tools for Classrooms, Corwin Press, 2009.

Entry Filed under: utbildning. Posted in  utbildning Taggar: , , , , , .


Jag heter Charlotta Wasteson och är gymnasielärare i svenska och historia. Här skriver jag bland annat om böcker, artiklar och pedagogiska frågor i min vardag. Ge gärna tips eller skriv en kommentar!

Creative Commons licens


Creative Commons License
Jag gillar Creative Commons. Du får därför gärna använda mitt material. (Det är bara att kopiera, ange källa och länka till materialet.) För mer info klicka här!

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

Mina bilder på Flickr:

Student-program 2017 Österlengymnasiet

Student 2017

Student 2017 Simrishamn

More Photos

Meta

Taggar